Wie deze website betreedt, ziet het meteen: kleur, kleurig, kleuriger. Het werk van Truus Brands is zo sprankelend dat het niet makkelijk in woorden te vatten is. Om toch een gooi te doen naar een passende omschrijving is het enige woord dat lijkt te passen ‘supercalifragilisticexpialidocious’, of in het Nederlands gezegd: ‘superformiweldigeindefantakolosachtig’.
Wanneer ze in haar atelier te vinden is, valt ze nauwelijks op tussen haar werk. Haar kleding is bezaaid met de meest prachtige vegen, vlekken en spatten die het doek niet gehaald hebben en haar een kameleon maken in haar eigen vertrouwde omgeving. Zo onwillekeurig als de restanten op haar kleding, zo precies is haar werk. Zo’n acht jaar geleden ontdekte Truus haar passie en gave voor het schilderen. Kleine doekjes vonden eerst hun weg van blanco canvas naar kunstwerk.
Voor Truus is schilderen het gevecht aangaan met spannende kleuren. Door zichzelf constant te ontwikkelen en nieuwe technieken uit te proberen ontstaat telkens het ultieme doek opnieuw. Zowel eigen fantasieën als combinaties tussen bijvoorbeeld het Melkmeisje van Vermeer en de Aardappeleters van Van Gogh worden keer op keer in geheel eigen stijl vereeuwigd. Soms wordt er uit de band gesprongen. Dan blijft Truus niet binnen de lijntjes, maar bouwt ze haar werk op met dikke lijnen en uitlopers. Deze spanning tussen materiaal en kunstenaar is nodig om de uitdaging van het vak te blijven voelen. Keer op keer leidt dit tot opmerkelijk werk, dat, hoe toevallig sommige beelden ook lijken, met veel precisie en vooral veel liefde is geschilderd.
Tekst: Lizzy Koppe – van Pelt